Ford își diversifică strategia privind bateriile: cum este afectată fabrica din România

de: Andrei Tilimpea
20 07. 2022

Producătorul auto vrea să localizeze producția de celule pentru a ajuta la reducerea producției de CO2, dar Brexitul a complicat planurile.

Ford își va procura baterii din cel puțin trei locații diferite pentru viitoarele sale vehicule electrice europene, în timp ce finalizează o strategie de aprovizionare care navighează în acordurile comerciale post-Brexit.

Ford a promis în martie să lanseze șapte noi vehicule electrice în regiune până în 2024, inclusiv o versiune a SUV-ului său Puma, cel mai bine vândut model, dar și o dubă electrică Transit Custom de dimensiuni medii.

În iunie, Ford a anunțat că va construi noi vehicule electrice și în Valencia, Spania, până la sfârșitul deceniului.

Celulele pentru camionete electrice vor fi furnizate de o nouă fabrică de baterii din Turcia, construită în parteneriat cu SK On din Coreea și urmează să înceapă producția în 2025, cu o capacitate între 30 și 45 gigawați oră.

Fabrica Ford din România

Fabrica de baterii din Turcia, însă, nu poate aproviziona unitatea Ford de la Craiova pentru producția Puma EV începând cu 2024, fără a încălca regulile de origine din cadrul acordului comercial post-Brexit al Uniunii Europene cu Regatul Unit.

„Trebuie să cumpărăm majoritatea bateriilor noastre din Europa. În caz contrar, trebuie să plătim o taxă”, a declarat Sue Slaughter, șefa Ford pentru strategia de sustenabilitate a lanțului de aprovizionare și fost director de achiziții Ford din Europa, pentru Automotive News Europe.

Poziția Turciei în afara UE înseamnă că bateriile provenite de acolo ar duce probabil cantitatea de conținut din surse locale pentru vehiculele electrice asamblate în UE sub pragul de 55% pentru a îndeplini regulile de origine din Regatul Unit și UE care intră în vigoare în 2027.

Acestea ar include mașini și camionete fabricate la uzina Ford din Craiova, România, și expediate în Marea Britanie, cea mai mare piață europeană a Ford în mod tradițional.

În schimb, bateriile pentru Puma ar urma să provină de la furnizorul de celule Ford existent, LG Chem, care are o fabrică în Polonia, a spus Slaughter. Fabrica LG produce, de asemenea, baterii pentru Mustang Mach E și pentru duba electrică mare e-Transit recent lansată.

Strategia de viitor

Între timp, bateriile pentru noul crossover de dimensiuni medii al Ford, care urmează să fie asamblate la fabrica sa din Köln, Germania, începând cu 2023, vor fi achiziționate de Grupul Volkswagen, ca parte a acordului său de a furniza celor de la Ford platforma de bază MEB pentru mașini.

Ford a anunțat și un al doilea model pe aceeași platformă MEB pentru Köln, fără a menționa stilul caroseriei.

Strategia privind bateriile pentru noile vehicule electrice Ford care urmează să fie construite la Valencia în cursul acestui deceniu este mai puțin clară. Cu toate acestea, acestea vor fi construite în Europa, a declarat președintele Ford of Europe Stuart Rowley în iunie, ca parte a anunțului.

„Realitatea este că intenționăm să obținem baterii pentru producția de vehicule în Europa pe plan intern în Europa”, a spus Rowley. „Aceasta este o necesitate din cauza cerințelor privind regulile de origine atât pentru Uniunea Europeană, cât și pentru Regatul Unit.”

Ford vrea să localizeze producția de celule, parțial, pentru a-și reduce producția de CO2, ca parte a planului său de a deveni neutru în carbon până în 2035, inclusiv furnizorii săi de nivel 1, a spus Slaughter.

„Cu siguranță, CO2 devine o parte mai importantă a acestei decizii pentru noi”, a spus ea.

O nouă arhitectură

Noile vehicule electrice construite în Valencia ar folosi o arhitectură electrică globală dezvoltată de Ford de următoarea generație, a spus compania, fără a fi specific.

Știrea a dat o lovitură fabricii Ford din Saarlouis, Germania, care nu are niciun vehicul de înlocuire aliniat după ce Ford a încheiat producția compactă Focus acolo în 2025.

Ford își aprovizionează bateriile pentru SUV-ul hibrid plug-in Kuga, construit în prezent în Valencia, de la Samsung din Ungaria. Bateriile au făcut obiectul unei retrageri în 2020 din cauza riscului ca acestea să ia foc.

CFO Ford, John Lawler, a declarat în iunie că profiturile de pe SUV-ul mijlociu Mustang Mach-E au fost șterse de creșterea costurilor mărfurilor.

Cu toate acestea, el a spus că firma a făcut „învățături semnificative” din mașină pentru a duce mai departe următoarea generație de vehicule electrice.